Nyhedsbrev August 2021

Kære medlemmer og venner af Morsø U-Landsforening!

Vi håber, I har nydt den danske sommer.

Pga. covid19 har Morsø U-Landsforening ikke været på projekt- og opfølgningsbesøg i vores venskabsby Bukoba i Tanzania siden juli 2019.

Vi er dog jævnligt i kontakt med vore samarbejdspartnere dels via E-mails og dels via online møder, og meget projektarbejde kan stadig lade sig gøre på trods af afstanden.

Siden 1983, hvor der blev etableret venskabsforbindelse mellem de to kommuner: Morsø Kommune og Bukoba Municipal Council, har Morsø Kommune støttet vort arbejde årligt med kr. 30.000. For disse penge har vi frie hænder til hvert år at vælge det/ de projekt (er), som vi finder bedst egnet.

Pga. covid19 situationen, som de naturligvis også mærker i Bukoba, har vi i år valgt at støtte hospitalet Bukoba Town Health Clinic til indkøb af iltmaskiner og koncentratorer, som er en stor mangelvare på hospitalet.

Fra hospitalsleder og overlæge Eunias Mubelwa Ntangeki har vi netop modtaget kvittering og fotos fra indkøbene samt naturligvis en meget stor tak for hjælpen.

“Dear friends,

Good morning we hope you are doing fine

On behalf of our staff I would like to thank you for your kindness to support in purchasing oxygen machines (concentrators) to our health center. We managed to buy 3 after received your contribution of money I attached the receipt copy and the photo of concentrators we purchased. May God bless you all. Eunias”

Derudover er vi i fuld gang med starte aktiviteter i Engagementsprojektet, som tidligere omtalt.

I løbet af august/september starter vi:

1. Håndarbejdsgrupper - som:
    • får oplysning om vort arbejde
    • af stof fra Tanzania syr bl.a. indkøbsnet, rygsække og teposer til videresalg i Danmark
    • online møder håndarbejdsgrupper fra Tanzania
      Kontakt os, hvis du har lyst til at være med
  2. Udbygning af kontakt til unge bl.a. på Morsø Gymnasium
  3. Planlægger infomøde for egne medlemmer, så de kan blive bedre klædt på til at være vore ambassadører i lokalområder

Yderligere aktiviteter:

• Se vore varer i Strømpehuset i Øster Assels indtil 1. september
    • Besøg vores bod ved træskibsarrangementet på havnen i Nykøbing 16. september
    • Kunstmaler Finn Haves Bukoba udstilling kan ses på Odder Museum indtil 26. september
    • Foredrag på Odder Museum ved undertegnede 15. september kl. 19.00

CISU (Civilsamfund i Udvikling), hvorfra vi har gennem årene har modtaget mange støttekroner fra Danida, har oprettet et verdenskort, hvor man kan se, hvilke lande de danske organisationer arbejder i. Her kan I også finde Morsø U-Landsforenings arbejde i Tanzania og omtale af vore projekter og samarbejdspartnere – se: //worldmap.cisu.dk/.

Vi glæder os til at se jer ved vore arrangementer.

Morsø U-Landsforening

På vegne af bestyrelsen