Møde med udviklingsministeren

25. juni var Morsø U-Landsforening så heldig at blive inviteret til et møde med Udviklingsminister Flemming Møller Mortensen.

Mødet foregik hos CISU (Civilsamfund i Udvikling) i Århus, hvorfra vi gennem årene har modtaget knap 1 mio. kr. i puljemidler.

Ministeren ønskede at høre lidt om de forskellige puljer, og Morsø U-Landsforening var inviteret til at fortælle om engagementsprojektet, vi har påbegyndt 1. april. CISU har støttet os med knap kr. 100.000.

Udover Morsø U-Landsforening var der inviteret 2 andre organisationer, der har fået støtte fra andre puljer

Danner: støtte fra puljen ”Demokrati og rettigheder”

Dansk Folkehjælp: støtte fra puljen ”Klima”

Ministeren var oprigtigt interesseret og roste vort arbejde og lokale engagement. Vi har lovet at invitere ham til Kulturmødet 2022, hvor det er planen, at den film, vi er ved at få produceret, skal vises første gang.

Vi kunne samtidig sige tillykke til udviklingsministeren med den nye udviklingsstrategi under navnet ”Fælles om verden”, der blev vedtaget 24. juni. Spændende læsning (kan findes på google).

Ministeren fremhævede bl.a. fra strategien, at der er fokus på ulighed, kvinders og pigers rettigheder og klima. Derudover har vi en forpligtelse til at dele, hvad vi har: midler, viden, engagement og forståelse, som ikke er en selvfølge i hele verden.

Ministeren fremhævede desuden, at fælles ansvar er godt, men det er vigtigere, at nogen tager ansvar for fællesskabet.

Ministeren har for nyligt besøgt nogle afrikanske lande og her udtalte en afrikaner, at ”uforudsigeligheden er svær, men forudsigeligheden er værre”, når man kan imødese de store konsekvenser, klimaforandringerne vil skabe og ikke kan gøre noget ved det.

Efter præsentationen var vi publikum til et podcast-interview med udviklingsministeren.

Interviewet kan findes på CISU’s hjemmeside: ”CISU mellem ørerne”.

I podcasten fremhæver udviklingsministeren Morsø U-Landsforenings store lokale engagement på Mors, og hvordan arbejdet er spiret gennem mange år.

Fra Morsø U-Landsforening deltog:

Conni Mark

Flora Delcour

Anne Mette Schrader

Vi overrakte ministeren Kunstmaler Finn Haves nye bog: ”Cross over” samt en giraf fremstillet af Flora Delcour i khangastof fra Bukoba.