Mindeord

Categories: Nyheder

8. august 2018

Tidligere missionær Anna Marie Wemmelund – en nær ven i Morsø Kommunes venskabsby Bukoba i Tanzania – er død 4. august knap 80 år gammel.

Anna Marie blev udsendt af Dansk Missions Selskab (nuværende Danmission) som nyuddannet lærer i 1967 til Bukoba. Hendes første opgave var etablering af husholdningsskolen i Ntoma. Senere arbejdede hun som lærer på et pigegymnasium, og senest fik hun til opgave et etablere kirkens hotel – Bukoba Hotel, som hun med stor dygtighed drev frem til et moderne hotel, der blev udvidet flere gange med værelsesfløj, bad og toilet på alle værelser, reception og kontorbygning, restaurant og flere møde- og kongreslokaler. Hotellet, der ligger på samme grund som stiftets og biskoppens kontorer, er anerkendt i Bukoba og benyttes ofte af officielle gæster fra regionen og regeringen, når der afholdes møder og kongresser i byen.

På Mors lærte vi Anna Marie at kende i forbindelse med etablering af venskabsforbindelsen maj 1983, hvor vi havde besøg af daværende borgmester Luangisa og kommunaldirektør Ibobo fra Bukoba. På vej til Danmark fløj de sammen med Anna Marie og bad hende besøge Nykøbing under deres ophold, så hun kunne være tolk ved nogle af arrangementerne.

Jeg selv fik et nært venskab med Anna Marie, da hun ofte var min chauffør og ledsager under mit første besøg i Bukoba i 1986. Siden har vi mødt Anna Marie under alle besøg i Bukoba, og vi har nydt hver gang at blive inviteret til middag eller kaffe med hjemmebag i hendes hyggelige hus på Kashura Hill med den flotte udsigt over Victoria Søen.

Vi har ofte kontaktet Anna Marie, når vi har haft brug for informationer, og hun har været reservemor / -bedstemor for vore unge volontører i Bukoba. Hun har altid taget sig tid til at hjælpe, hvis de havde et problem eller køre dem til læge, hvis de blev syge, og det var trygt for os og deres forældre at sende dem til Bukoba, når Anna Marie var i nærheden.

Da Anna Marie blev pensioneret i 2005, valgte hun at bygge sit eget hus i Bukoba i stedet for at rejse hjem til Danmark. Trods pensioneringen fortsatte Anna Marie med frivilligt arbejde for den evangeliske kirke i Bukoba, og hun nåede dermed at kunne fejre 50 års jubilæum i sit nye land.
Vi er mange, der vil savne Anna Marie, og vi vil savne hendes lune smil og hjælpsomhed, når vi til november kommer til Bukoba igen.
Vi er stolte af at have kendt hende gennem 35 år og taknemmelige for det store arbejde, hun har lagt mellem sine venner i sit andet fædreland.

Efter et kort sygehusophold i Danmark ønskede Anna Marie at komme hjem til Bukoba for at dø, og hun begraves i Bukoba søndag 12. august.

Æret være Anna Marie Wemmelunds minde.

På vegne af Morsø U-Landsforening

Hent nekrolog her